چرا هنگام نشستن هواپیماهای جنگی در پشت آنها چتری باز میشود
چرا هنگام نشستن هواپیماهای جنگی در پشت آنها چتری باز میشود را از سایت سوگو دریافت کنید.
باز شدن چتر در پشت هواپیماهای جنگی هنگام فرود به دلیل استفاده از چتر ترمز (Drag Chute یا Brake Parachute) است. این چتر نقش مهمی در کاهش سرعت هواپیما هنگام فرود دارد و برای ایمنی و کارایی فرود طراحی شده است. دلایل استفاده از این چتر عبارتاند از:
1. کاهش سریع سرعت هواپیما
هواپیماهای جنگی به دلیل سرعت بالا و طراحی آیرودینامیکی خود، در هنگام فرود به نیروی بیشتری برای کاهش سرعت نیاز دارند. چتر ترمز با ایجاد مقاومت هوا، سرعت هواپیما را بهسرعت کاهش میدهد.
2. کوتاه کردن طول باند مورد نیاز
بسیاری از پایگاههای نظامی دارای باندهای کوتاهتری نسبت به فرودگاههای تجاری هستند. استفاده از چتر ترمز به هواپیما این امکان را میدهد که در باندهای کوتاه فرود بیاید.
3. کاهش فشار روی سیستم ترمز
چتر ترمز فشار زیادی را که معمولاً بر سیستم ترمز چرخها وارد میشود، کاهش میدهد. این امر از داغ شدن بیش از حد ترمزها جلوگیری میکند و عمر مفید آنها را افزایش میدهد.
4. افزایش ایمنی در شرایط اضطراری
در شرایطی مانند فرود در باندهای لغزنده، باندهای یخزده، یا در مواقعی که ترمزهای هواپیما بهدرستی عمل نمیکنند، چتر ترمز نقش حیاتی در کنترل هواپیما و جلوگیری از خروج از باند ایفا میکند.
5. کاربرد در هواپیماهای سنگین یا سرعت بالا
هواپیماهای جنگی معمولاً وزن زیاد و سرعتهای فرودی بالایی دارند. چتر ترمز برای کنترل این وزن و سرعت طراحی شده است.
عملکرد چتر ترمز:
چتر بلافاصله پس از تماس چرخها با باند یا در چند ثانیه بعد از فرود باز میشود.
پس از کاهش سرعت کافی، چتر رها میشود تا از گیر کردن یا آسیب به آن جلوگیری شود.
استفاده از چتر ترمز یکی از روشهای موثر برای بهبود ایمنی و کارایی هواپیماهای نظامی هنگام فرود است.