چرا برخی انسان ها با وجود اینکه خداوند از آنها مراقبت می کند دچار حادثه می شوند
چرا برخی انسان ها با وجود اینکه خداوند از آنها مراقبت می کند دچار حادثه می شوند را از سایت سوگو دریافت کنید.
این پرسش که «چرا با وجود مراقبت خداوند، برخی انسانها دچار حوادث میشوند؟» از دیرباز مورد بحث فلاسفه، عرفا و متکلمان بوده است. پاسخ آن را میتوان از چند منظر بررسی کرد:
---
۱. آزمون الهی (ابتلاء برای رشد)
- آیات قرآن:
- «وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ...» (بقره:۱۵۵):
*«قطعاً شما را با چیزی از ترس، گرسنگی و کاهش مال و جان آزمایش میکنیم...»*.
- هدف: سنجش ایمان، صبر و تقویت روحیهٔ انسان.
- مثال:
- بیماری سخت ممکن است باعث شکرگزاری بیشتر یا تغییر مسیر زندگی شود.
---
۲. اختیار انسان و قانون علّیت
- اختیار: خداوند به انسان آزادی انتخاب داده است. برخی حوادث نتیجهٔ تصمیمهای نادرست خودمان یا دیگران است.
- مثال: تصادف رانندگی به دلیل بیاحتیاطی.
- قوانین طبیعی: جهان بر اساس نظام علّیت (سبب و معلول) اداره میشود. اگر کوه یخ ذوب شود، سیل میآید؛ حتی اگر افراد بیگناه آسیب ببینند.
---
۳. حکمت پنهان
- آیه: «وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ» (بقره:۲۱۶):
*«چهبسا چیزی را ناخوشایند بدانید، حال آنکه خیر شما در آن است»*.
- مثال تاریخی:
- حضرت یوسف(ع) به چاه افتاد، اما بعدها نجاتدهندهٔ مصر شد.
---
۴. مراقبت الهی ≠ نبود سختی
- تفاوت میان «مراقبت» و «محافظت مطلق»:
- خداوند هدایت و حمایت معنوی میکند، اما زندگی دنیا محل آزمون است.
- مثال: والدین گاه اجازه میدهند کودک زمین بخورد تا راه رفتن یاد بگیرد.
---
۵. پاداش اخروی
- حدیث: پیامبر(ص): *«مؤمن مانند کاه است که باد آن را میخواباند، اما برمیخیزد»*.
- سختیهای دنیا ممکن است سبب بخشش گناهان یا ارتقای درجات بهشت شود.
---
۶. دیدگاه عرفانی
- مولوی:
*«این جهان جنگ است و آزمونگاه / نیست مقصود از این میدان، تباه»*.
- دردها همچون تیغ جراح هستند که برای درمان میآیند.
---
جمعبندی:
- حوادث نه تناقض با مراقبت الهی، بلکه بخشی از حکمت، عدالت و نظام تربیتی خداوندند.
- پاسخ نهایی:
- برخی حوادث آزمون هستند،
- برخی نتیجهٔ اختیار انسان،
- و برخی حکمتی دارند که اکنون بر ما پنهان است.
> «خداوند با بندگانش مانند مادری مهربان است که گاه داروی تلخ میدهد تا شفا یابند.»