کنایه و مبالغه درس پنجم فارسی ششم

کنایه و مبالغه درس پنجم فارسی ششم را از سایت سوگو دریافت کنید.

کنایه و مبالغه در درس پنجم فارسی ششم (بر اساس کتاب های جدید)

در درس پنجم فارسی پایه ششم، معمولاً از کنایه و مبالغه برای زیباسازی متن و بیان غیرمستقیم مفاهیم استفاده شده است. در ادامه، نمونههایی از این صنایع ادبی را با توضیح میآوریم:

---

## ۱. کنایه (معنای پنهان)

کنایه یعنی گفتن چیزی و رساندن معنای دیگر بدون بیان مستقیم.

مثالهای احتمالی از درس پنجم:

- «فلانی همیشه دستش باز است!»

- معنای ظاهری: دستش واقعاً باز است.

- کنایه: او بخشنده است.

- «چشمش به راه است.»

- معنای ظاهری: چشمش به مسیر نگاه می‌کند.

- کنایه: او انتظار می‌کشد.

- «زبانش تند است.»

- معنای ظاهری: زبانش سریع حرکت می‌کند.

- کنایه: او بدزبان یا پرحرف است.

---

## ۲. مبالغه (اغراق و بزرگ‌نمایی)

مبالغه یعنی بزرگ‌نمایی یک موضوع فراتر از حد واقعیت برای تأکید بر آن.

مثالهای احتمالی از درس پنجم:

- «آنقدر خندید که شکمش درد گرفت!»

- مبالغه: خنده آنقدر شدید بوده که غیرواقعی به نظر می‌رسد.

- «پایش را آنقدر کشید که به چین رسید!»

- مبالغه: کشیدن پا تا چین غیرممکن است، اما برای نشان دادن فرار یا دراز کردن نفوذ گفته می‌شود.

- «هزار بار گفتم، ولی گوش نکرد!»

- مبالغه: «هزار بار» واقعی نیست، اما نشان‌دهنده تکرار زیاد است.

---

تفاوت کنایه و مبالغه در یک نگاه:

| صنعت ادبی | تعریف | مثال |

|--------------|----------|----------|

| کنایه | گفتن یک چیز و رساندن معنای دیگر | «دستش باز است» → بخشنده است |

| مبالغه | بزرگ‌نمایی غیرواقعی برای تأکید | «آنقدر گرسنه بود که کوه را خورد!» |

---

تمرین برای شما:

۱. آیا در درس پنجم جمله‌ای مانند «آسمان ریسمان شد» وجود دارد؟ اگر بله، چه نوع صنعتی است؟

- پاسخ: این مبالغه است (آسمان نمی‌تواند ریسمان شود، اما برای نشان دادن ناامیدی گفته می‌شود).

۲. جمله «همه عالم را آب برد!» چه نوع صنعتی دارد؟

- پاسخ: مبالغه (چون همه عالم را آب نبرده، اما برای نشان دادن خسارت بزرگ گفته شده).